Strategie marketing online

Are nevoie business-ul tău de strategie de marketing online?

5 Mins read
Strategie marketing online pentru business

Înainte să înceapă pandemia în România eram cumpărător online cu precădere pentru unele produse și servicii, cum ar fi cărți, produse cosmetice, haine mai puțin, lafel accesorii și pantofi, produse pentru bebe (din 2018), diferite cadouri de pe site-uri dedicate. Acum, la aproape un an de la startul pandemiei, cumpăr online cam tot: alimente, inclusiv legume, fructe, congelate, pește, lactate, haine pentru mine, fetiță și soț, bijuterii, genți, pantofi, cărți, cursuri, jucării, covoare, electronice, electrocasnice, pături, perie pentru păr, perne ș.a.m.d. 

Când am nevoie de un produs, intru pe telefon, îl caut pe Google – cum probabil faci și tu – și verific câteva dintre site-urile care apar în urma căutării. Dacă găsesc produsul dorit și site-ul mi se pare de încredere, adaug în coș. Nu mă grăbesc să cumpăr, mai navighez pe site, pe blog – dacă există (este un mare plus dacă există, fiindcă traduc că le pasă de mine, potențialul client și îmi oferă și informații utile, pe lângă produse), mă uit cum se prezintă business-ul pe Facebook, dacă are ceva likes și postări actuale, caut să vad ce spun clienții lor, respectiv reviews pe site, Facebook și/sau din Google. După acești pași, fie finalizez comanda, fie mai las o zi sau chiar câteva zile, produsele adăugate în cos. Dacă se întâmplă între timp ca magazinul online respectiv să-mi șteargă produsele din coș, de obicei mă întorc la căutarea inițială în Google și cumpăr din altă parte. 

Scopul articolului nu este însă să povestesc eu ce și cum cumpăr online. Prin aceasta introducere am vrut să subliniez faptul ca și potențialii tăi clienți sunt în online. Erau și înainte de pandemie, acum cu atât mai mult – și mai mulți, care cumpără online. Când au nevoie de un produs sau serviciu, deschid telefonul și ei și caută pe Google, ca și mine. De exemplu, în ianuarie a.c. tranzacțiile online la nivel global au crescut cu 39.7% față de ianuarie 2020 (sursa datelor Statista.com)

Achizițiile online au crescut exponențial în ultimele luni, lafel și diversitatea de produse și servicii care se cumpără online. Tot mai multe business-uri s-au mutat în mediul digital, pentru a vinde. O (mare) parte dintre ele abordează marketingul digital fără a avea însă niște obiective clare, măsurabile, un plan, niște indicatori de performanță cu care să măsoare rezultatele și să adapteze ulterior strategia, în funcție de aceste rezultate.

O strategie de marketing online îți oferă o direcție, te ajută să știi ce faci, cum și de ce. Fără un astfel de plan, nu îți poți defini clar obiectivele, respectiv ce anume vrei să obții din online, nu vei aloca resursele necesare ca să le poți îndeplini și evident, nu vei știi ce indicatori să urmărești, care să-ți arate că te apropii sau nu de îndeplinirea obiectivelor. 

Oportunitatea, implicit succesul acțiunilor efectuate în online, vine din construirea unei strategii de marketing online, pe care să o și integrezi în activitatea de zi cu zi a business-ului tău. Dacă mai efectuezi și alte activități de marketing tradițional, atunci o strategie integrată de marketing (online si offline) va fi cu atât mai eficientă.

Pe lângă potențialii tăi clienți care sunt în online – și chiar în acest moment unii dintre ei caută pe Google unul dintre produsele pe care le ai și tu în ofertă – mai sunt și concurenții tăi acolo. O parte dintre ei pot să activeze în online pe baza unei strategii – și atunci sunt șanse mari ca potențialii tăi clienți să ajungă pe site-ul/blogul/pagina lor de Facebook. Pentru că strategia de marketing online ține cont de etapele călătoriei consumatorului și acoperă prin actțuni/tactici, toate aceste etape. Mai multe interacțiuni între brand si audiență, implicit frecvență mai mare de expuneri la brand și produse, rezultă o probabilitate mai mare de acțiune/achiziție.

Urmărirea concurenților din online este aproape lafel de importantă ca monitorizarea evoluției și a rezultatelor propriului business, în urma acțiunilor efectuate în online. Dacă ai deja o prezență online, însă concurenții tăi sunt mai ușor de găsit, pentru mai multe cuvinte cheie relevante pentru business-ul tău, au o prezență actualizată și constantă pe rețelele sociale, mii de followers, zeci sau sute de reviews pozitive, sute de articole pe blog etc. – cum spuneam și mai sus, cel mai probabil potențialii tăi clienți vor cumpăra de la ei. Vestea bună este că poți schimba asta. Cu ajutorul unei strategii de marketing online, care să urmărească niște obiective clare, să fie construită pentru o audiență specifică, clar stabilită și să presupună acțiuni similare cu ale concurenților, plus acțiuni suplimentare relevante sau/și mai multă creativitate și imaginație (on brand însă).

Câteva dintre obiectivele pe care le poți îndeplini cu ajutorul unei strategii de marketing online: creșterea brand awareness, consolidarea poziționării brandului, creșterea vânzărilor, creșterea numărului de clienți, creșterea numărului de lead-uri, creșterea traficului relevant pe site, creșterea traficului controlat (baza de date cu emailuri) și multe altele.

Construirea și implementarea strategiei presupun resurse umane și financiare, cum este și firesc. Acesta este unul dintre motivele pentru care afacerile amână sau nici nu iau în calcul așa ceva. Însa din punctul meu de vedere nu este ok, fiindcă este o investiție pe termen lung în propria afacere, care cu timpul va fi din ce în ce mai rentabilă. Referitor la investiția pe care o faci în promovarea business-ului, Henry Ford spunea un lucru cu care rezonez și care se potrivește aici: “A man who stops advertising to save money is like a man who stops a clock to save time”.

Pentru fiecare tip de obiectiv și etapă a călătoriei consumatorului, există mix-uri de tactici de marketing online ce combină în mod eficient SEO, PPC, email marketing, content marketing, social media marketing, Remarketing ș.a. 

Crearea strategiei de marketing digital pentru următoarele 6-12 luni, alocarea resurselor necesare pentru implementare și optimizarea constantă a acțiunilor online pe baza datelor obținute în urma analizelor periodice – reprezintă o cale destul de sigură către succesul în mediul online (care înseamnă de obicei, mai mulți clienți/lead-uri, mai multe vânzări, rate de conversie mai mari, cost per conversie mai mic – unde conversia este reprezentată de acțiunea pe care dorești să o efectueze un vizitator pe site-ul tău). 

Îmi doresc ca informațiile din acest articol să te ajute să iei cea mai bună decizie cu privire la modul prin care îți vei promova afacerea în online în următorii ani.  

Related posts
Strategie marketing online

Strategia de marketing online versus tactici

3 Mins read
Strategia de marketing online presupune abordarea și planul necesare îndeplinirii obiectivelor pe care le urmărești. Tacticile reprezintă acțiunile concrete cu ajutorul cărora…
Strategie marketing online

Strategii de marketing online în vremea covid-19: 2. Omnichannel marketing

3 Mins read
Marketingul de tip Omnichannel nu este o strategie în sine, ci un mod de a face marketing, folosind o varietate de strategii…
Strategie marketing online

Strategii de marketing online în vremea covid-19: 1. Crearea de conținut relevant

2 Mins read
Dacă până acum nu ați creat articole, short videos, whitepapers, ghiduri, how to info, podcasts etc., respectiv conținut online relevant pentru audiența…
Dezvoltă-ți strategic business-ul în online

Recomandări, strategii, optimizări, template-uri pentru activitatea de marketing online, idei de conținut online, instrumente pentru business și alte resurse ce au ca obiectiv succesul tău online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

×
Strategie marketing online

Strategii de marketing online în vremea covid-19: 2. Omnichannel marketing