
Anul 2020 a adus odată cu pandemia, o mulțime de provocări și schimbări: de perspectivă, stil de viață, mod de lucru, modalitate de gestionare și promovare a afacerii. Mulți antreprenori au fost nevoiți să-și mute afacerile în mediul online, în unele cazuri pentru supraviețuire, în altele pentru dezvoltare și creștere.
În 2021 afacerile care au rezistat și care au construit ceva în online – un site, o pagină de Facebook, o pagină pe Linkedin etc. – însă fără a urmări niște obiective clare, fără a lua în considerare călătoria consumatorului și modul în care va interacționa în online cu audiența vizată, în fiecare etapă a acestei călătorii – vor trebui să facă un plan, o strategie care să includă aceste aspecte. Altfel, rezultatele nu vor apărea sau vor fi sub așteptări.
Spun asta pe de o parte, în urma interacțiunilor pe care le-am avut cu unii antreprenori în ultima perioadă, iar pe de altă parte, fiindcă marketingul online funcționează foarte bine cu: obiective, strategie, mix de tactici, optimizări constante, analiză rezultate și apoi iar stabilire obiective noi, adaptare strategie, adăugare/eliminare/optimizări tactici, teste, analize ș.a.m.d. Toate acestea implică alocare de resurse și investiții mai mici sau mai mari.
Am pregatit un checklist pentru tine, cu un minim de elemente care ar fi de adăugat în abordarea marketingului online pentru afacerea ta în 2021, pentru a obține mai mult trafic relevant și mai multi clienți/vânzări (sau conversii, cum le voi mai spune în continuare):
- Site-ul de prezentare al afacerii/magazinul online – care dintr-o primă privire să spună povestea brandului, să reflecte poziționarea și caracteristicile acestuia, diferențiatorii, ceea ce oferă și cui se adresează (audiența). Dacă toate acestea nu sunt stabilite deja, indicat este să fie clarificate și conturate cât mai bine pe site. Imaginile să fie de calitate, textele consistente ca lungime și informație, utile pentru vizitatorii site-ului. Să existe date de contact, Termeni și condiții de utilizare site, Politică de confidentialitate, conform cu GDPR. Site-ul să fie ușor de navigat, astfel încât vizitatorii să găsească rapid informația/produsul de care au nevoie.
- Blog/Secțiune cu resurse + SEO (optimizarea conținutului pentru motoarele de căutare) – cu conținut de calitate, relevant pentru audiența vizată (al cărui profil a fost stabilit la pasul 1), sub formă de text/articole, imagini, video, podcasts, infografice, ebooks sau templates diverse – pentru a se adresa diferitelor tipuri de oameni din audiență (unii preferă să citească articole, alții să asculte podcast-uri, alții să urmărească video).
Blogul ajută printre altele, la:
- poziționarea ca expert pe domeniul de activitate și consolidarea poziționării brandului în piață
- conectarea cu audiența, prin oferirea a mai mult decât produse și servicii
- construirea unei comunități în jurul brandului
- “împrietenirea” cu Google și obținerea de trafic organic, prin optimizarea conținutului pentru motoarele de căutare (Google, în cazul nostru), începând cu keyword research înainte de a crea conținut și aplicând regulile de SEO on page, apoi SEO off page. Important de știut este și faptul că SEO este una dintre tacticile care convertesc cel mai bine, deci are o rată de conversie mare. Altă tactică cu rată de conversie mare este email marketingul, implicit traficul controlat – mai multe despre importanța traficului controlat, când vine vorba de conversie pe site, într-un articol viitor.
- Pagină de Facebook pentru afacere – nu profil personal; pagina să fie actualizată cu postări de interes pentru audiența vizată, zilnice, să aibă adunată o comunitate de câteva sute, indicat câteva mii de urmăritori/fani/followers. O pagină de Facebook activă ajută la construirea unei relații cu audiența, la fidelizare, la consolidarea poziționării brandului și implicit, la creșterea vânzărilor.
- Pagină de Linkedin pentru afacere – de asemenea, cu postări actualizate, articole și informații de interes pentru audiența vizată și legate de domeniul tău de activitate. Consolidează poziționarea brandului, crește încrederea în afacerea ta, crește șansa de achiziție/colaborare.
- Campanii active cu reclame plătite pe Google search, astfel încât să acoperi mai multe cuvinte cheie relevante decât ai putea-o face cu SEO (cu care însă mergi țn paralel) și într-un timp mult mai scurt. Adică vei fi găsit pe Google atunci când persoanele interesate caută produsele sau serviciile pe care le oferi. Poți începe cu câteva cuvinte cheie și un buget mic, apoi în funcție de rezultate, să crești treptat atât bugetul cât și numărul de cuvinte cheie.
- Postări sponsorizate și/sau reclame plătite pe Facebook – o recomandare importantă aici este să urmărești în primele săptămâni să obții trafic relevant și să aduni statistici și informații despre audiență și interacțiunea acesteia cu reclamele tale din Facebook (din audience insights și Facebook analytics), pentru ca apoi să te poți folosi de aceste date pentru a-ți construi diverse audiențe personalizate, care să-ți aduca conversiile dorite.
- Stabilire obiective clare, măsurabile și indicatorii de performanță cu care vei măsura evoluția.
- Stabilire și alocare de resurse, împărțire activități în funcție de posibilități – resurse umane interne, colaboratori freelanceri, agenție etc.
- Alocare buget lunar și distribuire la nivel de tactici/canale online, în funcție de rezultate
- Keyword research săptămânal/lunar – și construire plan de conținut, respectiv topicuri pentru articole, postări, video, podcasts s.a. Câteva tools pentru keyword research: Keyword planner de la Google Adwords, Keywordtool.io, Keyword generator de la ahrefs. Plus Google trends, sugestiile Google (cele care apar atunci când începi să scrii ceva în Google).
- Urmărire concurență din online – pentru a împrumuta din ideile și acțiunile lor. Vorbim despre cei care se poziționează în top rezultate căutare în Google pentru cuvinte cheie pe care le vizezi: ce conținut au pe site, cât de des scriu pe blog, despre ce anume, dacă articolele sunt optimizate (SEO), ce tip de conținut postează, dacă au pagină de facebook activă, pe ce canale postează, cu ce frecvență, dacă au linkuri pe alte site-uri, câte, pe ce fel de site-uri (sunt tools care îți arată backlink-urile concurenței, cum ar fi Moz, SemRush)
- Analize periodice ale rezultatelor și evoluției acțiunilor online efectuate și crearea unui plan actualizat pentru următoarea perioadă, care să se apropie mai mult de îndeplinirea obiectivelor urmărite.
În funcție de domeniul de activitate al afacerii tale și de audiența vizată, poți activa și pe alte platforme, gen Instagram. Indicat pentru a obține rezultate din online este să ai un mix de minim 3 canale online – unde știi că se află cei care corespund într-o anumită măsură cu profilul clientului tău ideal – canale pe care să activezi constant și relevant. Ulterior, cu timpul, îți poți extinde comunicarea și pe alte canale, dacă ai resursele necesare (și dacă ai nevoie pentru a-ți îndeplini anumite obiective, cum ar fi creștere awareness pentru brand și produse/servicii).
Îți doresc mult spor și succes în noul an!
Dacă ți-a plăcut articolul, abonează-te la blog pentru a primi noutăți și recomandări strategice de marketing online, pentru dezvoltarea afacerii tale!